en/of zoek op regio
Vlaanderen BrusselNL|FR

Detail

EUR - Benelux€ 15 Bestellen Liqa' -
GFVP
Meer info

Grensverleggend is het minste wat kan gezegd worden van het tweede album van het Ghent Folk Violin Project, geesteskind van Wouter Vandenabeele. In een enigszins gewijzigde bezetting verbindt hij radicaler zijn snaren met deelgenoten uit Syrië, violist Shalan Alhamy en uiteraard ook Elias Bachoura, waarmee hij reeds menig muzikaal avontuur beleefde (Olla Vogala) en die ook hier zijn persoonlijke stempel drukt. De cello van Jasmijn Lootens schittert dan weer in de donkerder kleurschakeringen. Naomi Vercauteren (viool) en Jeroen Knapen (gitaar) verzorgen als oudgedienden binnen dit project naadloos voegwerk. Finesse, precisie en technisch meesterschap, verbonden met een intens inlevingsvermogen, levert een puur instrumentale champagne op waaruit Europese, Syrische en Griekse aroma's oprijzen. Een ononderbroken spanningsboog wordt evenwel traagjes op gang getrokken door Wouter's 'Mazurka pour le temps qui vient' en gecounterd door een Syrische suite. De registers worden een eerste maal opengebroken met het Griekse 'Medilen' en vervolgens, ondanks de apocalyptische inzet zachtjes gedempt door de soberheid van 'Durme durme' en de daarop aansluitende oudimprovisaties van Elias. Van Anouar Brahem ontleenden ze 'Parfum de gitans', dat samen met 'Hrad' (Wouter) de ultieme synthese vormt van hun leitmotiv. Onze eigen regionen treden weer naar voor in pareltjes als 'Les beaux jours' (Gabriel Lenoir), het pizzicato ingeleide 'Mazurka simple' (Wouter) of de Zweedse 'Polonaise' en een herwerking van het titelnummer van de eerste schijf, 'Tatouage'. Aanrader? Absoluut!! (Bart Vanoutrive)

Jouw reactie

je moet aangemeld zijn om je reactie achter te laten. Aanmelden kan via deze link