en/of zoek op regio
Vlaanderen BrusselNL|FR

Detail

EUR - Benelux€ 15 Bestellen It's Baroque to my Ears -
Duo Macke - Bornauw
Meer info

Met dit album slaat het koppel Birgit Bornauw (barokmusette, breugeliaanse doedelzak) en Benjamin Macke (diatonisch accordeon, voetbas) een plechtstatige, serene en vooral ook solide brug tussen tenoren uit de barokgeschiedenis en hedendaagse 'barokke' neotraditionalisten, zoals Ola Bäckström en Martin Coudroy (met een wervelende uitvoering van 'La Sourde'). Ook de 'Petite fugue' (1969) van de Israëlische componist Nachum Heiman past wonderwel in hun concept. Hierbij houden we goed in gedachten dat 18de eeuwse componisten als Chédeville, Turlough O'Carolan, John Playford en Marin Marais zich in hun hoofse expressies vaak lieten inspireren door volkse thema's. Voor Benjamin bestond de uitdaging er deels in om op zoek te gaan naar hoe barokmuzikanten om zouden zijn gegaan met de trekzak. En het getuigt van inventiviteit om het bereik ervan uit te breiden door tegelijk van een voetbas gebruik te maken. Met de hieraan ontspruitende 'bourdons' voorziet hij zich van een stevig barokke continuolijn, getuige ondermeer 'The Hole In The Wall', of sluit hij nauwer aan bij de tessituur van een orgel. Daarnaast lieten ze zich leiden door fantasieën over hoe die 'hoofse' muzikanten van toen geklonken konden hebben wanneer ze zich jammend uitleefden in één of andere afspanning, en ze de rigiede reglementering van de 'kunst'-muziek achter zich mochten laten. Eén rode draad wordt geweven met Chédeville's 'Joseph est bien marié' (1737) waarvan we een drietal variaties voorgeschoteld krijgen, respectievelijk met 'encore', 'toujours' en 'vraiment' als tussenvoegsel. We onthouden ook het heel pittige 'Jan de Mulder' uit het manuscript van Edmond de Coussemaker, en genieten van de intieme sensuele verwevenheid in 'Ebbas Brudspolska'. (Bart Vanoutrive)

Jouw reactie

je moet aangemeld zijn om je reactie achter te laten. Aanmelden kan via deze link